SEO på banan!

Alla borde ha en SEO – det är nya tidens ninja! En SEO-specialist med fokus på sökmotoroptimering, annonsering, content och webbutveckling kan skapa den skillnad som behövs för att driva trafik till sajter och produkter online. En SEO är en Inbound Marketing Specialist.

SEO:s (sökmotoroptimerare) är en mycket värdefull position när det gäller att dra nytta av närvaron på nätet och nyttja sociala medier supereffektivt. Många SEO:s är uppfinningsrika eftersom tjänsten fortfarande är under utveckling och hur den utformas beror även på kompetensen hos den aktuella SEO:n.

Hur arbetar en SEO?

Har du en hemsida eller plattform dit du vill styra trafik?

 

Ett vanligt arbetssätt är att starta online med en nulägesanalys över relevanta sökord, sökvolymer och andra indikationer som samlas i en utvärdering. Denna ligger till grund för det fortsatta utvecklingsarbetet. Nästa steg i analysen är att analysera hemsidans tekniska detaljer och gå igenom hur de korresponderar med exempelvis Google. Ofta finns det saker man kan förbättra.

Content

Content (innehåll) och dess utformning är viktigt eftersom Google indexerar och rangordnar content. Om detta är anpassat med rätt sökord kommer hemsidan eller plattformen att rankas högt – vilket är målet för de flesta. SEO kan hjälpa till med att lägga upp en plan för hur content ska produceras för att optimeras.

De rapporter som en SEO lämnar behöver alltid följas upp. Du använder dessa resultat för att matcha mot målsättningen och fortsätta att bygga. Man ska komma ihåg att en SEO arbetar långsiktigt vilket innebär att enstaka insatser inte är så meningsfulla, det är den långsiktiga planen med upprepade insatser som ger resultat.

SEO eller SEM?

Eller båda!

Vad är skillnaden mellan en SEO och en SEM (sökmotormarknadsförare)? En SEM hjälper företaget med onlinemarknadsföring via sökmotorer, exempelvis annonser. Du kan också få hjälp med att identifiera viktiga trender och därigenom stärka din marknadsföring samt förstå hur den ska framföras. SEM budar på sökord från exempelvis Google för att visa annonser för de valda sökfraserna. Dessa två positioner kompletterar därför varandra, men det är vanligt att man inte förstår skillnaden, detta gör också att vissa företag inte förstår hur de kan effektivisera.

Det finns många algoritmer i Google som löpande gör bedömningar av webbplatsens relevans och som förstår vad webbplatsen handlar om. Det är nödvändigt för företaget att förstå sig på den nya tidens marknadsföringssätt – digital kompetens är en överlevnadsstrategi.