Digital marknadsföring gör entré

Den digitala marknadsföringen är ung, offensiv, hisnande och en möjliggörare! Den är en slags hypermarknadsföring jämfört med det vi tidigare har haft – en marknadsföring i rymdkostym!

Den digitala marknadsföringen är mycket ung. Den första databasen för marknadsföringsinformation kom 1986. Detta var en databas för företag som introducerades av Robert Shaw, marknadsföringsautomatiseringens fader, och Robert Kestenbaum, i första hand för att skapa marknadsföringslösningar till Brittish Telecom och Barclays.

Var startade digital marknadsföring?

Den digitala marknadsföringen är kritisk för företagen. Denna nya marknadsföringsform etablerades när teknologins utveckling tog fart på 1980-talet. Datasystemen blev mer avancerade och fick kapacitet att lagra stora mängder data, vilket betydde många sökbara kundkriterier som kunde användas i marknadsförings- och säljprocesser. “Relationship Marketing” gjorde entré, och människor ändrade sin tankegång. Man började prioritera relationer med kunder istället för antalet kunder.

De nya databaserna

De nya databaserna på 1980-talet var en massiv “game changer” eftersom man nu kunde kartlägga kundbehov på ett helt annat sätt. Programmerarna observerade gapet i marknaden och började leverera lösningar där marknadsförare kunde lagra data och rikta sin marknadsföring mot behoven.

I slutet av 1980-talet släppte Robert och Kate Kestenbaum en elektronisk databas. Det var 1986 som den första databasen med programvara för marknadsföring kom. Den introducerades av ACT. Robert Shaw och Robert Kestenbaum fortsatte att utveckla databaser med olika lösningar. Dessa databaser var banbrytande för sin tid och hade till och med marknadsanalytiska verktyg.

CRM på banan!

Trots framgångarna var systemen fortfarande manuella och dyra. På 1990-talet kom CRM (Customer Relationship Management) som då hette SFA (Sales Force Automation). SFA automatiserade funktionerna i databasen såsom spårning, inventering och kundintegration och samspel.

CRM-mjukvaran kom att öka under 1990-talet, och man kunde arbeta med olika data från sina målgrupper. Runt 2005 var relationer mellan säljare och köpare totalt förändrade. Människor blev mer nyfikna och sökte själva information om produkter och tjänster. De började ta beslut baserat på vad som skrevs om produkterna online. Dessa beslut blev en katalysator i utvecklingen av den digitala marknadsföringen. Marknadsförare tvingades in på nätet för att överhuvudtaget ha en chans.

Marketingautomation

I mitten på 2000-talet hade även vanliga konsumenter så mycket kunskap att de kunde söka och hantera utbudet online helt själva. Dynamiken förändrades och köparen fick plötsligt mer makt. De kunde handla utan att ens tala med en säljare. Marketingautomation gjorde det möjligt att sjösätta kampanjer online och segmentera mottagargrupper för ett personligt innehåll. Föregångarna var företagen Act On, Pardot och Marketo. Detta var det första digitala verktyget som var byggt av marknadsförare för marknadsförare.

Internet exploderar!

Under 2000-talet har sociala media exploderat i samma takt som utvecklingen av internet. Olika branscher skapar verktyg och plattformar, exempelvis har MarTech (Marketing Technology) samlat plattformar som förenklar arbetet med automatiserad och datadriven kommunikation.

Digital marknadsföring idag har flera inriktningar. En horisontell uppgift har en av de nya yrkeskategorierna, SEO (sökmotoroptimerare) som via nyckelord och backlinks styr trafiken till specifika sidor. Mängder av programmerare och annan onlinekompetens arbetar i de nya marknadsföringskanalerna, det enda traditionella som egentligen används är den initiala marknadsbevakningen och skapandet av strategier och taktik.