Grundläggande färgpsykologi på nätet

Share on TwitterSubmit to StumbleUponDigg This

Färgpsykologi – hur det kan tillämpas på webben

Vilka färger som finns på en väl utformad och framgångsrik webbsajt har oftast inte kommit dit av en ren slump.

Genom att lära sig lite grundläggande färgpsykologi kan du rikta sidan mot en speciell målgrupp och få fram ditt budskap mer kraftfullt. Här kommer lite kortfattad information om färgpsykologi på webben.

GULT. Optimistiskt och ungdomligt. Kan användas för att locka folk som bara är ute och tittar runt till spontanköp.

RÖTT. Utstrålar energi. Ökar hjärtfrekvensen och betyder att det är brådskande. Lämpligt vid exempelvis slutreor.

BLÅTT. Inger en känsla av trygghet och säkerhet. En vanlig och lämplig färg för banker och större bolag på nätet.

GRÖNT. Associeras med välstånd. Grön är den färg som kräver minst av ögat. Är ”skönast” för ögat. Använd för att skapa en lugn stämning på webbsidan.

ORANGE. Ofta kallad en aggressiv färg. Uppmanar till handling, t.ex. köpa, prenumerera eller sälja.

ROSA. Romantiskt och feminint. Används mycket ofta med framgång vid marknadsföring av produkter till kvinnor och flickor.

SVART. – Som egentligen inte är en färg. Kraftfullt och elegant. Bra val när man ska marknadsföra lyxartiklar.

LILA. Förknippas ofta med lugn och återhämtning. Ses ofta i nätbutiker som säljer skönhetsartiklar.

Vill du veta mer om vad man kan tänka på när man utformar en webbplats?
Läs då gärna om användbarhet och gränssnittsdesign på webben.

Posted in Webbdesign



Kategorier

250x250

Bloggar vi följer

Smashing Magazine
Mashable
SEOMOZ Blog
ReelSEO