Underhåll av sökmotoroptimering

Share on TwitterSubmit to StumbleUponDigg This

Varför innehållet på dina sidor behöver underhållas

Även om det en gång i tiden genomförts en perfekt sökmotoroptimering på er webbsajt så är det tyvärr inte tillräckligt. Om er sajt hamnar på förstasidan hos Google idag så betyder det inte att sidan rankas lika högt imorgon.

Faktum är att med webbens omväxlande natur och det konstanta tillflödet av nya webbsajter så är riskerna höga att din sajt tappar i rankning ju längre tiden går. Om du inte konstant sköter om underhållet av sökmotoroptimering vill säga.

Din webbsajt existerar inte i ett vakum. Medan din webbsajt står där oförändrad så ändras hela världen runtomkring den:

Dina konkurrenter utvecklas. Om du tror att de konkurrerande webbsajterna inte bryr sig om de ändringar du gör så är det ett önsketänkande. Dina största konkurrenter kommer reagera på era förändringar med uppdaterat innehåll, uppdaterad layout och sökmotoroptimering.

Många konkurrenter kommer att förbättra sina sajter oavsett vad du gör med din sajt. Saken är den att de konkurrenter som använder samma sökord som ditt företag kommer att utvecklas och förbättras allt eftersom, vilket kommer leda till att din rankning hos sökmotorerna kommer sjunka – med all säkerhet.

Du får nya konkurrenter. Det finns ytterst få branscher där inte nya företag etablerar sig på marknaden. Nya webbsajter tillkommer dagligen, från en del företag som är små och amatörmässiga och andra som är stora och professionella. Om du inte befinner dig i ett väldigt litet, väldigt tråkigt och väldigt stagnerande affärsområde, så kan du med all sannolikhet räkna med ny konkurrens i framtiden. Konkurrens som kommer försämra din sökrankning.

Dina kunder utvecklas. Det händer. Dina kunder blir äldre eller mer sofistikerade, de kanske börjar tjäna mer pengar, eller kanske mindre pengar. Deras smak förändras, deras budget förändras och deras livsstil förändras. Dvs, de börjar leta efter, och alltså söka på nätet efter något utöver det vanliga. När deras behov förändras så börjar även din sajt att allt mer sällan dyka upp i sökresultaten.

Du behöver förändras tillsammans med dina kunder eller hamna på efterkälken, trots allt så är ju faktiskt inte menyn på McDonalds densamma idag som den var för 20 år sedan.

Din kunddatabas krymper och då befinner du dig i en riktigt tråkig situation. Kunderna utvecklas inte bara, utan lämnar dig. Produktsortiment avstannar sällan i utvecklingen; vad händer om antalet kunder som vill ha din produkt minskar? Du behöver utöka produktsortimentet för att attrahera en bredare kundgrupp, vilket också innebär betydande förändringar på din webbsajt.

Sökmotorerna förändrar sitt sätt att ranka sajter.
Precis när du fått din sajt optimerad för Google, Bing och Yahoo så förändrar en av de stora sökmotorerna sin algoritm för sökningar. Du vaknar upp en morgon och inser att din sajt rasat i rankning från Googles förstasida ned till den femte sidan! Något i deras sökalgoritm har ändrats, och du behöver lista ut vad det är och uppdatera din sajt därefter, eller kanske aldrig få någon hög placering på Google igen.

Med ovanstående punkter i åtanke så behöver du ständigt hålla din sajts sökmotoroptimering uppdaterad för att behålla hög rankning hos sökmotorerna. Du har helt enkelt inte råd att rasa i rankning. – Även raset för trafik till sajten och raset i försäljningen kan bli förödande.

Läs gärna mer om vår tjänst för underhåll av sökmotoroptimering.

Bästa hälsningar

Fredrik Olsson
SEOTREE
fredrik@seotree.se

Fredrik Olsson - VD på SEOTREE

Posted in Sökmotoroptimering



Kategorier

250x250

Bloggar vi följer

Smashing Magazine
Mashable
SEOMOZ Blog
ReelSEO