Google plus för företag

Share on TwitterSubmit to StumbleUponDigg This

Google plus-sidor för företag

Vad är Google+ och hur kan företag använda det?

Google+ lanserades som ett nytt socialt nätverk i juni 2011 och idag har plattformen mer än 400 miljoner användare varav 100 miljoner är aktiva varje månad.

Trots denna imponerande tillväxt kan man ännu inte riktigt jämföra Google+ med Facebook Google Plus logotyp, pages för företag som nu har mer än 1 miljard användare, men det finns ändå många skäl att närvara där med sitt företag. Ända sedan starten har Google+ varit öppet för personer att dela sina upplevelser med folk i sina cirklar, få delta i diskussioner, dela bilder och delta i videosamtalskonferenser (kallas Hangouts). I början av november 2011 fick även företag möjligheten att öppna sidor på Google+.

”Vi vill hjälpa dig att skapa samma typ av varaktiga förbindelser med dina kunder på nätet, som på det sätt du kan i verkliga livet. Videokommunikation är ett sätt att göra detta möjligt” – Dennis Troper, Product Management Director på Google+ Pages.

Med Google+ kan företag skapa sidor och utveckla framtida relationer på flera nivåer med kunder. Personer kan lägga till ett företag till en viss Google+ cirkel, dela en företagssida med sitt plusnätverk, och interagera med innehåll som publiceras av företaget. Exempelvis kan användarna +1:a (eller med andra ord, stödja) uppdateringar ett företag publicerar, lämna kommentarer, ladda upp bilder och tagga företaget i dem. En intressant sak med denna plattform är att med den sk. Hangoutsfunktionen kan företag engagera sig med följare, kunder och potentiella kunder genom videokonferenssamtal. Videochatten är definitivt den enskilda funktion som skiljer Google+ från andra befintliga sociala nätverk.

Tio korta viktiga fakta om Google+ och pages

  • Sidor(pages) kan inte lägga till personer i cirklar innan personen själv lagt till sidan eller omnämnt den.
  • Sidor kan skapas för en mängd olika verksamheter, medan profiler endast kan skapas till privatpersoner.
  • Standardinställningen för allt som läggs upp på din företagssida är offentlig.
  • Google plus-sidor slutar följa dig automatiskt om du slutar följa dem.
  • Sidor har +1-knappen.
  • Sidor kan inte +1:a andra sidor och kan inte +1:a innehåll på webben.
  • Sidor får inte meddelanden om händelser via e-post, sms eller via Google bar.
  • Sidor har inte möjlighet att dela till ”Utökade cirklar”.
  • Med lokala sidor kan kunder hitta till företagets fysiska plats.
  • Google plus-sidor kan inte ens nämna dig om du inte är ansluten till nätverket!

Nu, om du vill, kan du ta en 2-minuters paus och se videon/lyssna på Google plus-sången
innan du fortsätter till tipsen om hur du kan använda nätverket på bästa sätt.

Kom igång med Google+

  1. Välj ett lämpligt Gmail-konto, eller skapa ett nytt. Undvik att skapa din sida med någons gamla konto, såsom ett personligt gmailkonto. Välj istället ett Gmail-konto som är tillgängligt för flera medlemmar i ditt marknadsföringsteam (t.ex. marketing.foretaget@gmail.com) och använd det kontot för att skapa din sida. Google+ har nu möjliggjort för multiadmins på en sida och för ägarbyten men använd ändå från början en lämplig och lättillgänglig mailadress,
  2. Gå till Google plus företagssidor och när du ser alternativet för att skapa
    en sida på Google+ så är du nästan igång! Följ guiden (det är ungefär som Facebooks guide för att skapa sidor) och välj det lämpligaste alternativet för att klassificera din verksamhet.

      Du kan välja bland följande Google pluskategorier

    • Lokalt företag eller lokal plats.
    • Produkt eller ett varumärke.
    • Företag, institution eller organisation.
    • Konst, underhållning eller sport.
    • Övrigt.
    • När du valt kategori, fyll då i din grundläggande information inklusive ditt sidnamn (dvs företagets namn), ditt företags webbadress, din bransch och klassificeringen av sidans innehåll (dvs om den ska vara synlig för alla Google+ användare, 18 år eller äldre, etc.).

  3. Anpassa din publika profil. I profilen inkluderar du er företagsslogan och en bild (ditt företags logotyp är ett bra alternativ). Håll det kort och koncist, men ändå beskrivande.
  4. Gå ut med sidan till allmänheten. Nu när du skapat din sidas skelett kommer Google+ uppmana dig att dela den med omvärlden. Bäst är om du anpassar din sida ytterligare och börjar dela några uppdateringar innan du berättar för världen om den. Att lansera en tom sida är inte ett bra sätt att övertyga människor om att din sida är tillräckligt värdefull att lägga till i sina cirklar, så investera tid att optimera din sida och dela några länkar till värdefullt innehåll innan du lanserar den.
  5. Optimera mera. Följ Google+anvisningarna för att skapa en effektiv sida, och tänk på att Google+ är ett socialt nätverk. Alla sociala nätverk har sina specifika funktioner och användarbeteenden men många grundregler gäller fortfarande; dvs dela färskt innehåll, reagera och svara på dina följares inlägg och synpunkter. Var engagerande och optimera för konverteringar. Sedan mäter du resultat, anpassar din strategi och optimerar din närvaro byggd på dina egna individuella resultat och mål.

Hur du använder Google+ optimalt för ditt företag

  • Dela foton. Uppdateringar med enskilda foton är en stor och viktig del av Google+. Tänk på ditt företag och marknadsföringen visuellt. Vilka bilder, diagram eller bildserier kan du dela på Google+ för att få igång konversationer och öka den virala spridningen av innehållet? Google+ är byggt för att dela bilder, så nyttja det så gott du kan.
  • Lägg till rekommenderade länkar. Under ”Om-fliken” på din sida i Google+, (gå till om och sen tryck på ”redigera profil”) har du möjlighet att lägga till rekommenderade länkar på din sida. Lägg till länkar till viktiga bloggartiklar och erbjudanden som leder trafik och skapar konverteringar för ditt företag.
  • Marknadsför din sida i Google+ på din hemsida och i andra sociala medier. För att få verklig nytta av Google+ för ditt företag måste du självklart få dit en samling av människor som kan engagera sig med ditt innehåll. För att få folk att lägga till din sida i Google+ till deras cirklar bör du länka till sidan på platser där du redan har besökare; till exempel
    på din hemsida, bloggsida, eller på företagets andra konton på sociala medier.
  • Uppmuntra följare att dela ditt innehåll. När du lägger upp ett meddelande, foto eller länk på Google+ behöver du inte skämmas för att be dina följare att dela ditt innehåll med människor i deras cirklar. Precis som att många ber följare på Twitter att ”Vänligen retweeta”.
  • Analysera trafik och konverteringar som kommer från Google+.
    Så, fungerar Google+ faktiskt bra för ditt företag? För att avgöra detta måste du titta på trafiken och konverteringar som har kommit via er Google plussida. Du kan göra detta genom att kolla i analysverktyget efter trafik från plus.Google.com till din webbplats.

Kan din närvaro på G+ förbättra din rankning bland Googles sökresultat?

Google+ ägs av Google så svaret är: självklart. Google+sidor dominerar sökresultaten. Om dina följare stöder (+1ar) dina inlägg, är det en röst som skapar trovärdighet hos Google och det kommer attGoogle +1-knapp hjälpa din SEO (Sökmotoroptimering). Google kan också se hur många vänner du har i dina kretsar, och kan bedöma din popularitet därefter. Är du populär så ökar chanserna för dig att stiga bland sökresultaten på relevanta sökningar hos sökmotorn. Läs mer om Google+ och SEO.

Varför vill/ska en person använda Google+?

Vad tycker folket på nätet? Finns det verkligen plats för detta sociala media i deras nätliv? Varför skulle en person vilja använda Google+ egentligen? Hangouts och förmågan att samarbeta lätt med andra är häftig, men det utan tvekan största argumentet för att använda Google+ är cirklar. Till skillnad från andra sociala nätverk byggdes Google+ med den unika idén att olika grupper av människor föredrar olika innehåll. Tänk på det här sättet: samma meddelanden som du delar med dina närmsta vänner behöver du inte dela med din chef på jobbet. Vännerna kan befinna sig i en cirkel och chefen i en annan tillsammans med andra personer. En person kan läggas till i flera olika cirklar.

Källor: Wikipedia, HubSpot, Google+, SEOmoz

Bästa hälsningar

Fredrik Olsson
SEOTREE
fredrik@seotree.se
0733-70 70 29

Fredrik Olsson - VD på SEOTREE

Posted in Sociala Medier



Kategorier

250x250

Bloggar vi följer

Smashing Magazine
Mashable
SEOMOZ Blog
ReelSEO