Google plus för företag

Share on TwitterSubmit to StumbleUponDigg This

Google plus-sidor för företag

Vad är Google+ och hur kan företag använda det?

Google+ lanserades som ett nytt socialt nätverk i juni 2011 och idag har plattformen mer än 400 miljoner användare varav 100 miljoner är aktiva varje månad.

Trots denna imponerande tillväxt kan man ännu inte riktigt jämföra Google+ med Facebook Google Plus logotyp, pages för företag som nu har mer än 1 miljard användare, men det finns ändå många skäl att närvara där med sitt företag. Ända sedan starten har Google+ varit öppet för personer att dela sina upplevelser med folk i sina cirklar, få delta i diskussioner, dela bilder och delta i videosamtalskonferenser (kallas Hangouts). I början av november 2011 fick även företag möjligheten att öppna sidor på Google+.

”Vi vill hjälpa dig att skapa samma typ av varaktiga förbindelser med dina kunder på nätet, som på det sätt du kan i verkliga livet. Videokommunikation är ett sätt att göra detta möjligt” – Dennis Troper, Product Management Director på Google+ Pages.

Med Google+ kan företag skapa sidor och utveckla framtida relationer på flera nivåer med kunder. Personer kan lägga till ett företag till en viss Google+ cirkel, dela en företagssida med sitt plusnätverk, och interagera med innehåll som publiceras av företaget. Exempelvis kan användarna +1:a (eller med andra ord, stödja) uppdateringar ett företag publicerar, lämna kommentarer, ladda upp bilder och tagga företaget i dem. En intressant sak med denna plattform är att med den sk. Hangoutsfunktionen kan företag engagera sig med följare, kunder och potentiella kunder genom videokonferenssamtal. Videochatten är definitivt den enskilda funktion som skiljer Google+ från andra befintliga sociala nätverk.

Tio korta viktiga fakta om Google+ och pages

  • Sidor(pages) kan inte lägga till personer i cirklar innan personen själv lagt till sidan eller omnämnt den.
  • Sidor kan skapas för en mängd olika verksamheter, medan profiler endast kan skapas till privatpersoner.
  • Standardinställningen för allt som läggs upp på din företagssida är offentlig.
  • Google plus-sidor slutar följa dig automatiskt om du slutar följa dem.
  • Sidor har +1-knappen.
  • Sidor kan inte +1:a andra sidor och kan inte +1:a innehåll på webben.
  • Sidor får inte meddelanden om händelser via e-post, sms eller via Google bar.
  • Sidor har inte möjlighet att dela till ”Utökade cirklar”.
  • Med lokala sidor kan kunder hitta till företagets fysiska plats.
  • Google plus-sidor kan inte ens nämna dig om du inte är ansluten till nätverket!

Nu, om du vill, kan du ta en 2-minuters paus och se videon/lyssna på Google plus-sången
innan du fortsätter till tipsen om hur du kan använda nätverket på bästa sätt.

Kom igång med Google+

  1. Välj ett lämpligt Gmail-konto, eller skapa ett nytt. Undvik att skapa din sida med någons gamla konto, såsom ett personligt gmailkonto. Välj istället ett Gmail-konto som är tillgängligt för flera medlemmar i ditt marknadsföringsteam (t.ex. marketing.foretaget@gmail.com) och använd det kontot för att skapa din sida. Google+ har nu möjliggjort för multiadmins på en sida och för ägarbyten men använd ändå från början en lämplig och lättillgänglig mailadress,
  2. Gå till Google plus företagssidor och när du ser alternativet för att skapa
    en sida på Google+ så är du nästan igång! Följ guiden (det är ungefär som Facebooks guide för att skapa sidor) och välj det lämpligaste alternativet för att klassificera din verksamhet.

      Du kan välja bland följande Google pluskategorier

    • Lokalt företag eller lokal plats.
    • Produkt eller ett varumärke.
    • Företag, institution eller organisation.
    • Konst, underhållning eller sport.
    • Övrigt.
    • När du valt kategori, fyll då i din grundläggande information inklusive ditt sidnamn (dvs företagets namn), ditt företags webbadress, din bransch och klassificeringen av sidans innehåll (dvs om den ska vara synlig för alla Google+ användare, 18 år eller äldre, etc.).

  3. Anpassa din publika profil. I profilen inkluderar du er företagsslogan och en bild (ditt företags logotyp är ett bra alternativ). Håll det kort och koncist, men ändå beskrivande.
  4. Gå ut med sidan till allmänheten. Nu när du skapat din sidas skelett kommer Google+ uppmana dig att dela den med omvärlden. Bäst är om du anpassar din sida ytterligare och börjar dela några uppdateringar innan du berättar för världen om den. Att lansera en tom sida är inte ett bra sätt att övertyga människor om att din sida är tillräckligt värdefull att lägga till i sina cirklar, så investera tid att optimera din sida och dela några länkar till värdefullt innehåll innan du lanserar den.
  5. Optimera mera. Följ Google+anvisningarna för att skapa en effektiv sida, och tänk på att Google+ är ett socialt nätverk. Alla sociala nätverk har sina specifika funktioner och användarbeteenden men många grundregler gäller fortfarande; dvs dela färskt innehåll, reagera och svara på dina följares inlägg och synpunkter. Var engagerande och optimera för konverteringar. Sedan mäter du resultat, anpassar din strategi och optimerar din närvaro byggd på dina egna individuella resultat och mål.

Hur du använder Google+ optimalt för ditt företag

  • Dela foton. Uppdateringar med enskilda foton är en stor och viktig del av Google+. Tänk på ditt företag och marknadsföringen visuellt. Vilka bilder, diagram eller bildserier kan du dela på Google+ för att få igång konversationer och öka den virala spridningen av innehållet? Google+ är byggt för att dela bilder, så nyttja det så gott du kan.
  • Lägg till rekommenderade länkar. Under ”Om-fliken” på din sida i Google+, (gå till om och sen tryck på ”redigera profil”) har du möjlighet att lägga till rekommenderade länkar på din sida. Lägg till länkar till viktiga bloggartiklar och erbjudanden som leder trafik och skapar konverteringar för ditt företag.
  • Marknadsför din sida i Google+ på din hemsida och i andra sociala medier. För att få verklig nytta av Google+ för ditt företag måste du självklart få dit en samling av människor som kan engagera sig med ditt innehåll. För att få folk att lägga till din sida i Google+ till deras cirklar bör du länka till sidan på platser där du redan har besökare; till exempel
    på din hemsida, bloggsida, eller på företagets andra konton på sociala medier.
  • Uppmuntra följare att dela ditt innehåll. När du lägger upp ett meddelande, foto eller länk på Google+ behöver du inte skämmas för att be dina följare att dela ditt innehåll med människor i deras cirklar. Precis som att många ber följare på Twitter att ”Vänligen retweeta”.
  • Analysera trafik och konverteringar som kommer från Google+.
    Så, fungerar Google+ faktiskt bra för ditt företag? För att avgöra detta måste du titta på trafiken och konverteringar som har kommit via er Google plussida. Du kan göra detta genom att kolla i analysverktyget efter trafik från plus.Google.com till din webbplats.

Kan din närvaro på G+ förbättra din rankning bland Googles sökresultat?

Google+ ägs av Google så svaret är: självklart. Google+sidor dominerar sökresultaten. Om dina följare stöder (+1ar) dina inlägg, är det en röst som skapar trovärdighet hos Google och det kommer attGoogle +1-knapp hjälpa din SEO (Sökmotoroptimering). Google kan också se hur många vänner du har i dina kretsar, och kan bedöma din popularitet därefter. Är du populär så ökar chanserna för dig att stiga bland sökresultaten på relevanta sökningar hos sökmotorn. Läs mer om Google+ och SEO.

Varför vill/ska en person använda Google+?

Vad tycker folket på nätet? Finns det verkligen plats för detta sociala media i deras nätliv? Varför skulle en person vilja använda Google+ egentligen? Hangouts och förmågan att samarbeta lätt med andra är häftig, men det utan tvekan största argumentet för att använda Google+ är cirklar. Till skillnad från andra sociala nätverk byggdes Google+ med den unika idén att olika grupper av människor föredrar olika innehåll. Tänk på det här sättet: samma meddelanden som du delar med dina närmsta vänner behöver du inte dela med din chef på jobbet. Vännerna kan befinna sig i en cirkel och chefen i en annan tillsammans med andra personer. En person kan läggas till i flera olika cirklar.

Källor: Wikipedia, HubSpot, Google+, SEOmoz

Bästa hälsningar

Fredrik Olsson
SEOTREE
fredrik@seotree.se
0733-70 70 29

Fredrik Olsson - VD på SEOTREE

Underhåll av sökmotoroptimering

Share on TwitterSubmit to StumbleUponDigg This

Varför innehållet på dina sidor behöver underhållas

Även om det en gång i tiden genomförts en perfekt sökmotoroptimering på er webbsajt så är det tyvärr inte tillräckligt. Om er sajt hamnar på förstasidan hos Google idag så betyder det inte att sidan rankas lika högt imorgon.

Faktum är att med webbens omväxlande natur och det konstanta tillflödet av nya webbsajter så är riskerna höga att din sajt tappar i rankning ju längre tiden går. Om du inte konstant sköter om underhållet av sökmotoroptimering vill säga.

Din webbsajt existerar inte i ett vakum. Medan din webbsajt står där oförändrad så ändras hela världen runtomkring den:

Dina konkurrenter utvecklas. Om du tror att de konkurrerande webbsajterna inte bryr sig om de ändringar du gör så är det ett önsketänkande. Dina största konkurrenter kommer reagera på era förändringar med uppdaterat innehåll, uppdaterad layout och sökmotoroptimering.

Många konkurrenter kommer att förbättra sina sajter oavsett vad du gör med din sajt. Saken är den att de konkurrenter som använder samma sökord som ditt företag kommer att utvecklas och förbättras allt eftersom, vilket kommer leda till att din rankning hos sökmotorerna kommer sjunka – med all säkerhet.

Du får nya konkurrenter. Det finns ytterst få branscher där inte nya företag etablerar sig på marknaden. Nya webbsajter tillkommer dagligen, från en del företag som är små och amatörmässiga och andra som är stora och professionella. Om du inte befinner dig i ett väldigt litet, väldigt tråkigt och väldigt stagnerande affärsområde, så kan du med all sannolikhet räkna med ny konkurrens i framtiden. Konkurrens som kommer försämra din sökrankning.

Dina kunder utvecklas. Det händer. Dina kunder blir äldre eller mer sofistikerade, de kanske börjar tjäna mer pengar, eller kanske mindre pengar. Deras smak förändras, deras budget förändras och deras livsstil förändras. Dvs, de börjar leta efter, och alltså söka på nätet efter något utöver det vanliga. När deras behov förändras så börjar även din sajt att allt mer sällan dyka upp i sökresultaten.

Du behöver förändras tillsammans med dina kunder eller hamna på efterkälken, trots allt så är ju faktiskt inte menyn på McDonalds densamma idag som den var för 20 år sedan.

Din kunddatabas krymper och då befinner du dig i en riktigt tråkig situation. Kunderna utvecklas inte bara, utan lämnar dig. Produktsortiment avstannar sällan i utvecklingen; vad händer om antalet kunder som vill ha din produkt minskar? Du behöver utöka produktsortimentet för att attrahera en bredare kundgrupp, vilket också innebär betydande förändringar på din webbsajt.

Sökmotorerna förändrar sitt sätt att ranka sajter.
Precis när du fått din sajt optimerad för Google, Bing och Yahoo så förändrar en av de stora sökmotorerna sin algoritm för sökningar. Du vaknar upp en morgon och inser att din sajt rasat i rankning från Googles förstasida ned till den femte sidan! Något i deras sökalgoritm har ändrats, och du behöver lista ut vad det är och uppdatera din sajt därefter, eller kanske aldrig få någon hög placering på Google igen.

Med ovanstående punkter i åtanke så behöver du ständigt hålla din sajts sökmotoroptimering uppdaterad för att behålla hög rankning hos sökmotorerna. Du har helt enkelt inte råd att rasa i rankning. – Även raset för trafik till sajten och raset i försäljningen kan bli förödande.

Läs gärna mer om vår tjänst för underhåll av sökmotoroptimering.

Bästa hälsningar

Fredrik Olsson
SEOTREE
fredrik@seotree.se

Fredrik Olsson - VD på SEOTREE

Google Adwords-ordlista

Share on TwitterSubmit to StumbleUponDigg This

Ordlista för Google Adwords

Adwordsordlistan från SEOTree är en introduktion till Google Adwords och förklarar de mest använda termerna inom Google Adwords och annonsering online. För en vanlig svensk ordlista, besök rättstavning hos Ordkollen.

Annonsgrupp

En annonsgrupp är en del av Adwords kontostruktur. Varje annonsgrupp definierar en uppsättning sökord eller placeringar (eller båda), standardbud (eller enskilda bud och placeringar) och den tillhörande annonsen. Kampanjer kan omfatta upp till 20 000 annonsgrupper. Framgångsrika Adwords-konton har normalt många annonsgrupper som är inriktade på specifika teman. Relevansen för sökorden i annonstexten för varje annonsgrupp är en viktig faktor när Adwords gör sina beräkningar för kvalitetsresultat.

Annonsrankning

En annonsrankning av annonsen, är din plats i Adwordsauktionen. Den högst rankade annonsen vinner första platsen, och därmed förstapositionen på sidan. Formeln för att kalkylera Ad Rank är: Ad Rank = f(Kvalitetspoäng, Max CPC-bud).

AdSense

AdSense möjliggör för ägare av webbsajter att visa Adwordsannonser. AdSensemedlemmar är en del av det sk ”Google Display Network”. Den som publicerar annonsen tjänar pengar på att en besökare tittar eller klickar på annonsen. Den som visar en annons bland innehållet på sin sida får 68% av den summa som Google drar in från annonsören. Den som väljer att visa annonser via en sökruta som man kan lägga in på sin sida får 51% av det som Google drar in på annonsen. Besök Google Adsense.

AdWords Application Programming Interface (API)

Tillåter utvecklare att programmera applikationer som direkt interagerar med Adwords.
Dessa applikationer möjliggör effektiv hantering av komplexa Adwordskonton. API:et kan automatiskt ta fram nyckelord, dynamisk annonstext och landningssidors URL, integrera data med lagersystem och utveckla specialanpassade verktyg för att hantera konton. Adwords API Soap-gränssnitt stöds av många programmeringsspråk, bland annat av Java, PHP, Python, .NET, Perl, Ruby och JavaScript.

AdWords Certifierad Partner

Ej anställda hos Google som innehar en certifiering för att hantera Adwordskonton. För att kvalificera sig så måste partners uppvisa en djup förståelse för Adwords genom att klara olika examina samt hanterat minst 10 000 USD i annonskostnad (i My Client Center) för kunder de senaste 90 dagarna. Partnerföretag måste ha minst en certifierad anställd och godkänt Googles allmänna villkor. Certifierade partners kan hittas via Googles Partner Search. SEOTree är auktoriserade återförsäljare för Google Adwords.

AdWords

Adwords är namnet på Googles annonseringsplattform. Det finns inget som heter en ”Adword” om nu någon av någon anledning skulle tro det.

AdWords Editor

En fristående applikation som gör det möjligt för annonsörer att hantera sina adwordskonton offline. Den innehåller flera fördelar gentemot webbgränssnittet, bland annat möjligheten att spara säkerhetskopior, redigera annonsgrupper och med lätthet identifiera dubbletter. SEOTree använder sig av Adwords Editor. Den som vill kan ladda ned Editor på sidan för Google Adwords Editor.

Automatiska placeringar

En placering är en plats på Googles Displaynätverk där adwordsannonser kan visas. En placering är vanligtvis en webbsajt eller en sida på en webbsajt. Automatiska placeringar är de som identifieras av Google, baserad på nyckelorden i en annonsgrupp. Adwords tillämpar innehållsinriktning för att identifiera lämpliga placeringar för displayannonser.

Avvisningsfrekvens

Avvisningsfrekvensen visar hur många procent av besöken som endast går till en sida på webbsajten.

Budsimulatorn

En Adwordsfunktion som beräknar auktioner från de senaste sju dagarna för att visa hur ett nyckelord kunde ha uppträtt med ett annat MAX CPC-bud. Budsimulatorn använder intern auktionsdata inkluderat kvalitetspoäng för att uppskatta var annonsen skulle ha visats och hur ofta den skulle klickats på med ett annat bud. Simulatorn uppskattar klick, kostnad och antal visningar för Googlesök och dess sökpartners, men inte för Displaynätverket.

Bred matchning av nyckelord

Som standard är adwords matchningstyp inställt på detta läge. En bred matchning kan trigga en annons när en person gör en sökning som exakt matchar nyckelordet, eller om det är en mening som innehåller nyckelordet. Sökningen tar också med synonymer samt ordet i singular och plural.

CPA-budgivning

CPA står för ”Cost Per Acquisition”. Denna budgivningsmodell görs tillgänglig för annonsörer som använder omvandlingsoptimeraren, vilken tillåter inställningarna maximal eller mål för CPA för varje annonsgrupp. Maximalt CPA sätter en övre gräns som annonsörer är beredda att betala för en omvandling och mål-CPA sätter den genomsnittliga kostnaden som annonsörer är beredda att betala för omvandlingar.

CPM-budgivning

CPM Betyder ”kostnad per tusen visningar”. Denna prismodell är endast tillgänglig för annonsplaceringar på Googles displaynätverk. Annonsörer väljer vilken summa de är beredda att betala för tusen visningar av annonsen.

Dubbelvisning (policy)

Policyn för dubbelvisning förhindrar att flera annonser från samma eller ett gemensamt ägt företag visas på samma sökresultatsida. För att följa policyn måste annonsörerna undvika att visa annonser från olika konton med samma eller liknande sökord som pekar på samma eller liknande webbplatser.

Exakt matchning av nyckelord

En matchningstyp där annonsen visas endast när sökningen exakt matchar nyckelordet – bokstav för bokstav. För att skriva in en exakt matcning av nyckelord i listan så använd klamrar runt ordet, alltså [nyckelordet]. För att denna annons ska visas måste alltså någon skriva in exakt ordet ”nyckelordet” i sökningen.

Frasmatchning av nyckelord

En matchningstyp som gör att annonserna visas när det exakta sökordet skrivs in, men tillåter att ord skrivs in före och efter ordet. För att skriva in en frasmatchning så skriv så här: ”nyckelordet”.

Frekvenstak

En funktion som begränsar det antal gånger som dina annonser visas för samma person i Google Display-nätverket. Med frekvenstaket kan man ställa in antal visningar per dag, vecka eller månad och om det ska gälla annonser, annonsgrupper eller kampanjer.

Genomsnittlig kostnad per klick (CPC)

Den genomsnittliga kostnaden varje gång någon klickar på en annons. Genomsnittlig CPC avgörs av den totala kostnaden av alla klick, delat på antal mottagna klick.

Genomsnittlig position

Statistik som tillämpas på varje nyckelord och som indikerar den genomsnittliga positionen för en annons på en sökresultatsida (SERP) som triggas av just det nyckelordet. Position 1 är den högsta positionen på den första sidan för sökresultat, relaterat till andra annonsörer. Den finns ingen bottenposition. Nyckelord med en genomsnittlig position mellan 1-8 visas generellt på den första sidan. Nyckelord med en genomsnittlig position mellan 9-16 visas generellt på andra sidan eller vidare. En gen.pos på 1.6 betyder att annonsen normalt visas på första eller andra plats. Den genomsnittliga positionen är inte statisk utan varierar beroende på olika faktorer där bland annat nyckelordet som visar annonsen är en faktor.

Google Analytics

Ett gratis webbanalysprogram som visar hur folk har hittat en webbsajt och vad de har gjort där. Google Analytics kan integreras med Adwords och då visa aktiviteten på sajten som kommer från specifika kampanjer, annonsgrupper och nyckelord.

Googles Displaynätverk

Ett annonseringsnätverk som möjliggör adwordsannonsörer att visa sina annonser på webbsajter, annonser som kallas placeringar. Nätverket accepterar text-, bild- video- och ”richmedia”-annonsformat. Annonsörer kan bland annat placera annonser efter nyckelord, ämnen eller på specifika sidor.

Googlekonto

En enskild e-postadress och ett lösenord som används för att komma åt flera Googletjänster så som Adwords, Gmail, Alerts, Apps, Analytics m.m. Har du en Gmailadress så har du redan ett Googlekonto.

Hantera Placeringar

Specifika sajter eller sidor på Displaynätverket där annonser kan visas. En kampanj kan ställas in för både auomatisk och hanterade placeringar eller begränsas till endast hanterade placeringar. Denna kampanjinställning hittas i inställningen för nätverk. Placeringsverktyget hittas under fliken ”Verktyg och analys”.

Impressions (Visningar)

Antal gånger en annons visas, oavsett om den klickas på eller inte.

Kampanj

En kampanj är en del av adwordskontots struktur. Varje konto kan innehålla upp till 500 aktiva kampanjer. Pausade och borttagna kampanjer räknas inte in i dessa 500. Kampanjer kontrollerar administrativa inställningar såsom i vilken region annonserna ska visas, vilket språk personerna som annonserna ska visas för talar, vilken sorts enheter de ska visas för och den dagliga budgeten.

Klick

Ett klick räknas när någon klickar på en Adwordsannons efter en sökning eller när någon besöker din sida genom att klicka på en annons på en annan sida som är med i displaynätverket. Ett telefonsamtal som kommer från att någon klickar på numret i en annons visad i en mobil enhet räknas också som ett Adwordsklick. Med PPC(Pay Per Click)-modellen betalar annonsörer när någon klickar på annonserna.

Klickfrekvensen (CTR)

Klickfrekvensen (Clickthrough rate – CTR) är antalet klick som en annons får delat med antalet gånger den visas (impressions). CTR är den enskilt viktigaste faktorn när Adwords kvalitetspoäng räknas ut.

Kostnad per klick (CPC)

CPC innebär att annonsörer betalar för ett klick på en annons, oftast till en kostnad som annonsören bestämmer. CPC kallas även PPC (Pay Per Click).

Kund-ID (CID)

Ett tiosiffrigt nummer som används för att identifiera ett adwordskonto. CID kan man se i det övre högra hörnet när man använder adwords. När man använder MCC (My Client Center) så visas kundens CID (då Client ID) i det vänstra hörnet och managerns ID visas i det högra.

Kvalitetspoäng

Det finns flera delar inom ett adwordskonto som genererar kvalitetspoäng . Den som räknas mest är den på nyckelordsnivå. Varje nyckelord i ett adwordskonto har en egen kvalitetspoäng. Det är en dynamisk variabel som räknas ut varje gång en sökning matchar nyckelordet. I ett konto representeras det av siffrorna 1-10. Ju högre kvalitetspoäng ju bättre är det. Poäng från 7 till 10 är superbra, 5-6 ok och 1-4 betyder att du kan få problem att vinna en annonsauktion. Kvalitetspoäng används inom auktionen till att bedöma annonsrankning och kostnad per klick.

Landningssida

Webbsidan Google-sökare kommer till efter att ha klickat på en annons. Landningssidans URL fylls i när man skapar en annons i Adwords.

Matchningstyp

Det finns flera matchningsalternativ till sökorden för att kontrollera vilka sökningar som aktiverar din annons. Alternativen är: bred matchning, frasmatchning, exakt matchning och negativ matchning.

Maximal kostnad per klick (Max CPC)

Ett bud i en annonsauktion som är det högsta priset en annonsör är beredd att betala för ett klick på en annons.

Maximal kostnad per telefonsamtal (Max CPP)

Tillgängligt för annonsörer som använder Call Metrics. Max CPP är det högsta pris en annonsör är beredd att betala varje gång en besökare manuellt ringer upp det Google-vidarebefordringsnummer som kan visas i annonser.

My Client Center (MCC)

Ett gratis ”paraplykonto” som används för att hantera flera Adwordskonton. I MCC används ett enskilt login som sedan får tillgång till att hantera flera konton, se statistik och se rapporter för flera konton. MCC-administratörer kan skapa nya konton och länka befintliga adwordskonton till sin MCC. MCC är ett krav för att få bli en certifierad Adwordspartner.

Måladress

Webbsidan som personer landar på efter att ha klickat på en annons.

Negativa sökord

Ett ord eller en fras som hindrar en annons att visas när ordet är med i den som sökers sökfråga. Annonsgrupper kan innehålla upp till 5000 negativa sökord och en kampanj upp till 10 000.

Nyckelord

Ett nyckelord är ett ord eller en fras som gör att en annons visas. Nyckelord är begränsade till tio ord och 80 tecken, inkluderat blanksteg. En annonsgrupp kan innehålla 5000 nyckelord, inkluderat negativa nyckelord.

Nätverk och enheter

En kampanjinställning som avgör var inom adwordsnätverket annonserna ska visas. I nätverket kan du välja på Googlesökningar, sökpartners och displaynätverket.

Omvandling

När ett klick på en annons leder till ett önskat beteende av besökaren är det en omvandling. Omvandlingar är det bästa verktyget för att mäta framgången med annonseringen. Exempel på omvandlingar är ett onlineköp, en prenumeration på ett nyhetsbrev, att ett formulär fylls i och skickas eller en nedladdning. Annonsörer kan spåra omvandlingar med omvandlingsspårning som hittas i Verktyg- och analysmenyn, eller också kan man sätta upp mål i Google Analytics.

Omvandlingsfrekvens

Omvandlingsfrekvensen är antalet omvandlingar dividerat med antalet annonsklick.Om du använder metoden som räknar alla omvandlingar kan omvandlingsfrekvensen bli över 100 % eftersom fler än en omvandling kan räknas per klick. Du kan mäta omvandlingsfrekvenserna med hjälp av Omvandlingsspårning och sedan ta frekvenserna till hjälp när du tar beslut om annonseringen.

Omvandlingskostnad

Den totala kostnaden dividerat med antal omvandlingar.

Omvandlingsoptimeraren

Omvandlingsoptimeraren är en kostnadsfri AdWords-funktion som hanterar CPA-bud (kostnad per förvärv). Med funktionen kan du ange högsta CPA-bud för dina annonsgrupper för att som Google säger: spara tid och utnyttja dina annonskostnader på bästa möjliga sätt.

Om du vill börja använda Omvandlingsoptimeraren måste du aktivera omvandlingsspårning och kampanjen måste ha gett minst 15 omvandlingar under de senaste 30 dagarna. 

Pay-Per-Click (PPC)

PPC innebär att annonsörer betalar för ett klick på en annons, oftast till en kostnad som annonsören bestämmer. PPC kallas även CPC (Cost Per Click).

Placeringar

Platser på Googles displaynätverk där annonser kan visas. Placeringar inbegriper webbsajter, speciella sidor på en webbsajt eller individuella annonsenheter.

Return On Investment – Avkastningen (ROI)

ROI är förhållandet mellan kostnaden för reklamen och den vinst som genererats från omvandlingar. ROI anger vinsten ditt företag fick i jämförelse med reklamkostnaderna. För att beräkna ROI, ta intäkterna från försäljningen, subtrahera reklamkostnader och dividera sedan med totala reklamkostnaderna: (Intäkt – kostnad) ÷ kostnad. För att få bästa resultat från AdWords är det viktigt att bestämma ROI per sökord via omvandlingsspårning, Google Analytics, eller båda. När du vet värdet av varje sökord, kan du bjuda strategiskt med fokus på de bäst presterande och avlägsna dåliga investeringar. Dessa justeringar kan förbättra din ROI.

Söknätverket och sökpartners

Ett söknätverk tillgängligt för adwordsannonsörer och som består av en grupp av webbsajter som använder Googles sökteknologi. Vilka sökpartnerna är varierar men nu inkluderas AOL.com, Virgin Media-sajter och Googleprojekt så som Google Maps, Google Images mfl. Annonser här visas efter nyckelord och endast textannonser är tillåtna. Enda undantaget är annonsering på Google Images där textannonsen kan visas tillsammans med en bild på 160×160 pixlar. För att visa annonser på söknätverket måste kampanjen även visas vid Googlesökningar.

Sökordsinfogning

Är en teknik för att automatiskt uppdatera annonstext med sökord från annonsgruppen. Tekniken kallas också Dynamisk nyckelordsinfogning (DKI) och ”Wildcard”. För att använda infogning lägger man in en tagg i annonstexten där man vill att ordet ska visas när annonsen visas.

Textannons

Den huvudsakliga typen av adwordsannons är textannonsen som visas vid googlesökningar, hos sökpartners och på displaynätverket. Textannonser kan bestå av max 25 tecken i rubriken, två beskrivningsrader på max 35 tecken vardera samt en visningsadress på max 35 tecken. Den verkliga webbadressen kan innehålla upp till 1024 tecken.

Topprankad annons

Annons som visas ovanför Googles sökresultat. För att kvalificera måste annonsen uppnå en särskild kvalitetspoäng.

Uppskattat bud för förstasidan

En uppskattning menad att visa annonsörer vilket bud som behövs för att en annons ska visas på förstasidan vid Googlesökningar. Uppskattningen baseras på en sökning som matchar nyckelordet exakt. Den tar hänsyn till nyckelordets kvalitetspoäng och konkurrensen.

Visningsadress

Webbsideadressen som visas i en annons.

Visningsandel

Visningsandelen utgörs av procentandelen visningar som annonsen fick, delat med det uppskattade antalet visningar som annonsen var kvalificerad för. Kvalificeringen baseras på den aktuella annonsens inriktningsinställningar, godkännandestatus, bud och kvalitetsresultat.

Visningsannonsverktyget

Ett verktyg i adwords där du hittar mallar för att tillverka bild- och videoannonser. Annonsören väljer en mall och ändrar i innehållet med text, bilder och länkar.

Visningsmetod

En kampanjinställning som avgör hur snabbt annonser visas varje dag. Standardinställningen gör så att annonserna visas så jämnt som möjligt inom budgetens ramar över en 24-timmarsperiod. Med accelererad visningsmetod så visas annonserna så snabbt som möjligt tills den dagliga budgeten är spenderad.

Ändringshistorik

En funktion som visar ändringar gjorda i ett Adwordskonto, ända tillbaka till 1 januari 2006 om du har haft kontot så länge. Du kan sortera ändringar efter när den skedde eller vilken sorts ändring som skedde. Om flera personer har tillgång till kontot visas vem som gjorde ändringen.

Läs gärna mer om Adwords och hur vi kan hjälpa dig att komma igång med den framgångsrika annonseringen. Hos oss får du 1500 kr vid uppstart av kampanj. Läs mer på sidan SEOTree adwordsannonsering.

Bästa hälsningar

Fredrik Olsson
SEOTREE
fredrik@seotree.se

Fredrik Olsson - VD på SEOTREE

Användbarhet på webben

Share on TwitterSubmit to StumbleUponDigg This

Användbarhet på webben

Användbarhet är det samma som nytta multiplicerat med användarvänlighet. Vad innebär då detta och vad kan du göra för att få till en bättre användbarhet på ditt företags webbplats?

Det är viktigt att förenkla så mycket som möjligt för dagens otåliga användare på webben och om möjligt korta ner vägen till det mål som finns för besökaren. Målet bör inte finnas mer än tre klick bort.

Vi brukar prata om fyra ”dörrar”

  • Utseendet
  • Språket
  • Strukturen
  • Interaktionen
  • Och en femte dörr kan vara tillgänglighet och förtroende.

Ställ dig själv och dina kollegor några frågor

  • Vem använder sidan?
  • Hur används sidan idag?
  • Vem vill vi ska använda sidan?
  • Hur ser dessa gruppers användning ut, och vilka sajter besöker de kontinuerligt?
  • Att tänka på designmässigt för bättre användbarhet

    Tillämpas Gutenbergregeln?

    Dvs, finns den viktigaste informationen i en diagonal sedd från övre vänstra hörnet ned mot det nedre högra hörnet? Försök att placera viktig info längs denna linje.

    Länklogik

    Placera de mest efterfrågade och använda länkarna i menyer från vänster till höger eller uppifrån och ned.

    Tänk AIDA(S). Attention, Interest, Desire, Action

    – i den ordningen när du bygger sidan, för att besökaren ska stanna kvar och göra ett avslut. S är lika med satisfaction och ska få besökare att återkomma till sidan.

    Call to Action

    Finns det något som sticker ut på sidan, drar till sig uppmärksamheten och gör det lättare för besökaren att hitta till målet? Tex en köpknapp med slagkraftig formulering och attraherande färg?

    Färgval

    Är färgerna på sidan behagliga för ögat och fungerar de bra tillsammans?
    Passar de för det budskap du vill förmedla?

    Typografi

    Välj lämpliga typsnitt och blanda inte för många på sidan, helst inte fler än tre. Använd huvudrubriker, underrubriker och ingresser. Dela upp långa texter i stycken.

    Verktyg för förbättrad användbarhet

    Validering av HTML, CSS m.m

    Kontrollera att kodning är utförd på ett korrekt sätt genom validering av HTML och CSS, samt att sidan är användbar för personer som använder kommunikationshjälpmedel. Sträva efter så fel som möjligt för att koden ska kunna läsas på rätt sätt av olika sorters webbläsare.

    Validering av HTML

    På sidan W3 HTML Validator. Validera varje sida för sig.

    Validering av stylesheets, CSS

    På sidan W3 CSS Validator.

    Validering för kommunikationshjälpmedel

    För att personer med funktionshinder ska kunna förstå vad som visas och skrivs på sidan. Bland annat så att det finns alt-taggar till bilder som kan läsas av kommunikationshjälpmedel. WAI-validering.

    Validering av länkar

    Finns det brutna länkar på sidan, dvs länkar som inte leder någon vart utan bara till en 404-sida? W3 Linkchecker.

    Webmaster Tools

    Skapa ett konto och testa hur sajten presterar på nätet. Få förslag för förbättringar för metataggar, indexeringar, lägg in Sitemaps, kontrollera svarstider, inlänkningar med mera. Webmaster Tools.

    Website Optimizer

    Utför splittester, A/B-tester där du kan lägga upp flera sajter med olika design och testa vilken som är mest framgångsrik. Besökarna hamnar slumpvis på olika platser. Du kan testa att visa helt olika sajter eller bara ändra innehållet på en sida, t.ex testa köpknappar med olika ord eller färger. Website Optimizer.

    Testa sidorna i olika webbläsare och versioner

    Testa användarupplevelsen i Internet Explorer 7, 8 och 9, Mozilla Firefox, Google Chrome, Safari och Opera. Anpassa sidan så att den upplevs så lika som möjligt i samtliga webbläsare och blir så användbar som möjligt. För äldre webbläsare kan det vara i stort sett omöjligt att få till den moderna snyggheten, men tänk då först och främst på att sidan ska gå att använda till det den är tänkt för.

    Mozilla Web Developer Tools

    Installera Developer Tools och testa att avaktivera Flash, JavaScript m.m. Går sidan att förstå och använda ändå? Verktyget är även bra för att markera olika element på en sida för att granska DOM, bilder, H1-rubriker etc. Mozilla Web Developer Add-on.

    Testa hur sidan upplevs med lägre upplösning

    Hur upplevs sajten på en 800×600-skärm, eller på en mobil enhet? Kan det vara lämpligt med en mobilanpassad sajt? Svaret är med stor sannolikhet ja.

    Detta var en liten introduktion till området användbarhet på webben.
    Läs gärna mer om vår tjänst användbarhetsanalys.

    Bästa användbarhetshälsningar

    Fredrik Olsson
    SEOTREE
    fredrik@seotree.se

    Fredrik Olsson - VD på SEOTREE

Utlandslansering av webbsajt

Share on TwitterSubmit to StumbleUponDigg This

Utlandslansering av din webbsajt

Du vet förmodligen att det finns många olika strategier och taktiker som kan användas för att generera mer trafik till din webbplats. Det finns ännu mer att fundera på om din verksamhet ska rikta sig mot en publik som befinner sig i flera länder.

Du behöver skapa en global SEO-strategi för din webbnärvaro, men
en global satsning kan kanske vara en skrämmande uppgift och du kanske inte vet var du ska börja. Här kommer några grundläggande tips.

Låt någon som kan språket översätta innehållet.
Använd inte Google Translate

Om du vill att ditt företags webbsajt ska inge förtroende och att det inte ska se ut som en robot eller ett analfabetiskt barn har skrivit innehållet – kör då inte allt innehåll genom Google Translate. Anlita någon som talar språket som modersmål för att översätta din sajt. Det kommer bli en mycket trevligare upplevelse för besökarna och då finns chansen att de stannar kvar på webbsajten och gör det du vill att de ska göra.

Du kan ha flera sajter på samma språk – utan att Google ser det som ”duplicate content”

Vissa kanske undviker att skapa en motsvarande .co.uk för sin .com-sajt med rädsla för att Google ska se det som duplicerat innehåll, då det förmodligen inte är någon stor skillnad i språket i texterna. Hursomhelst så stödjer nu Google länkelementet ”rel=canonical” mellan olika domäner. Detta innebär att du kan ha liknande innehåll på exempelvis .co.uk och .com-sajterna, och med canonical-länken indikera den exakta URLen till den domän som ska prioriteras för indexering, vilket avlägsnar duplicate-content-problemet.

Kom ihåg att canonical-länken inte behöver användas för samma innehåll med olika språk då Google inte anser sajter som översatts vara duplicerat innehåll. Kom bara ihåg att det är något att överväga när det ska göras sajter för olika länder med samma språk, t.ex för Tyskland, Schweiz och Österrike.

Google Webmasterinställningar

Många webmasters använder ofta en enda webbplatskarta för hela sin webbplats, som inte alls är så effektiv att underhålla och uppdatera. Med Google Webmaster Tools kan du skicka flera webbplatskartor, vilket innebär att du kan lämna en för varje land eller region du inriktar dig mot. Observera att detta är endast nödvändigt om du använder underkataloger för alla dina webbplatser. Rekommenderat är att registrera en domän för varje land. T.ex .se, fi, no istället för sajten/no, sajten/se etc.

I Googles verktyg för webbansvariga kan du även geografiskt rikta vissa webbplatser eller delar av din webbplats till vissa platser. Du hittar dessa inställningar genom att logga in på ditt verktyg för webbansvariga, titta under ”Site Configuration” och ändra din geografiska inriktning på fliken ”inställningar”.

Gör olika sökordslistor för olika länder

Om du skapar en sökordslista och antar att den kommer att tjäna dina SEO-ändamål i alla de länder du riktar dig mot, så kommer du definitivt inte att nå din målgrupp i dessa länder effektivt. Olika sökord kan tillgodose olika målgrupper beroende på plats, och som en internationell marknadsförare måste du identifiera vilka sökord som är mest populära i varje land du riktar dig mot, samt optimera sidorna för det landet därefter. Dessutom: kom ihåg att även en korrekt och noggrann översättning av ett ord eller uttryck kanske inte är det folk faktiskt använder för att söka efter en produkt eller tjänst lokalt.

För att hjälpa dig identifiera internationella sökord för din globala SEO-strategi, möjliggör då det avancerade alternativet i Googles kostnadsfria sökordsverktyg och välj sökord per land och/eller språk. Skriv in ett av dina sökord, välj det språk och/eller land som du vill rikta dig mot och Google kommer att ge dig en lista på sökordsidéer och deras sökvolym.

Gör det lätt för besökaren att hitta sin lokala sajt

Även om du vidtar varje möjlig åtgärd för att automatiskt skicka besökare till rätt domän eller undersektion, exempelvis med automatisk detektering av deras läge och omdirigering till rätt webbsida, kommer det finnas människor som reser eller helt enkelt slinker igenom systemet och hamnar på din huvudsakliga .com eller .se. Så se till att dina olika lokala sajter är lätta att hitta. Om du har flera versioner av din webbplats på olika språk, lägg då till tydliga visuella signaler som länkar till dina flerspråkiga sidor. Lägg helst länkarna i eller i närheten av toppnavigeringen på sidan. Till exempel kan du använda flaggikoner för att länka till varje lands webbplats. Lägg också gärna länkar till varje lands eller språks webbplats i sidfoten.

Håll dig till ett språk per sida

Generellt sett så bör du inte blanda språk på samma sida. Kanske man kan tycka det är en bra idé att visa på samma sida att man riktar sig till den internationella marknaden, men Google blir förvirrad och det kommer göra din sida förvirrande för besökaren att sålla igenom. Då de kanske inte förstår innehållet längst upp på sidan så leder dem till att omedelbart klicka på bakåtknappen. Om du inte vill bygga sajter för varje språk och vill få med information på alla språk på en webbplats, gör då en sida för varje språk och använd din webbplats toppnavigering samt sidfoten för att länka till avsnitten på din webbplats som enbart riktar sig till besökare från ett land, eller som talar ett specifikt språk.

Generera inkommande länkar till alla sajter

Att generera inkommande länkar är en av de viktigaste delarna av SEO, oavsett vilka länder du riktar dig mot. Ju fler inlänkningar du har från externa webbplatser (speciellt från inom området relevanta webbplatser), desto bättre kommer din webbplats att rankas, och desto mer synlighet kommer den att få i sökmotorerna. När du gästbloggar eller begär inkommande länkar, se till att din .com eller .se-hemsida inte är den enda som det länkas till. Du bör sträva efter att få inkommande länkar till alla dina lokala webbplatser från webbplatser i samma land. Med andra ord, få webbplatser i Sverige att länka till din .se och webbplatser i Norge att länka till din .no osv.

Ha kulturella skillnader i åtanke

När du designar din webbplats kanske du tror att den eleganta vita layouten kommer att ha en positiv klang för besökare runt om i världen. I större delen av Europa och Amerika förknippas vitt med renhet och äktenskap, men visste du att i Japan, Kina och delar av Afrika är vitt traditionellt färgen för sorg? Om ditt företag riktar sig till kunder i länder med kulturer som skiljer sig från din egen, lär dig då om dessa olika länders kulturer för att förstå vad som tilltalar dem jämfört med människor i ditt land. Än en gång, anlita någon som kommer från landet, pratar språket som modersmål och förstår sig på kulturen.

Glöm inte de lokala konkurrenterna i landet

Om du befinner dig på ditt huvudkontor hemma i Karlstad, så vet du vilka dina lokala konkurrenter är. Men när man gör en global SEO-forskning, glöm inte att konkurrenterna i andra regioner kan vara olika. Bara för att du bedriver en internationell verksamhet betyder inte det att alla företag i utlandet också är globala. Med andra ord kan det finnas en viss konkurrens som du inte ens vet om ännu! Ta hänsyn till detta när du identifierar sökord för att rikta dig till varje land, så du kan vara med och konkurrera med de sökord som lokala ”Google-sökare” i respektive land kan använda för att hitta produkter och tjänster som ditt företag erbjuder.

Välkomna att höra av er till mig om ni behöver mer rådgivning inför er globala satsning.

Fredrik Olsson
SEOTREE
fredrik@seotree.se

Fredrik Olsson - VD på SEOTREE

Vad är en qr-kod och hur kan företag använda dem

Share on TwitterSubmit to StumbleUponDigg This

Vad är QR-koder och hur kan
företag använda dem i sin marknadsföring?

Det är mycket snack om QR-koder nu för tiden och man kan se dem dyka upp lite här och var på förpackningar, på skyltar, i tidningsannonser etc etc. Men vad är de bra för och hur kan de användas? Bör ditt företag använda dem i sin marknadsföring?

Vad är en QR-kod egentligen?

QR-kod

QR-kod, eller QR-code som den heter på engelska, är en förkortning av ”Quick Response Code”, och själva konceptet med koder som går att scanna är absolut ingen ny uppfinning utan har funnits i flera decennier. Precis som andra streckkoder som exempelvis EAN-koden så används de för att lagra kodad information som sedan kan tydas av en speciell kodavläsare.

En stor skillnad är att vanliga streckkoder är gjorda för att läsas med en ljusstråle, medan QR-koder är tänkta att ses som en bild. Skannern tar en bild av QR-koden och justerar bilden med hjälp av särskilda identifierbara mönster, och slutligen använder den resten av mönstret som en binär kod. Koden kan se slumpmässig ut, men om du tittar riktigt nära du kommer att märka att alla QR-koder alltid har fyra speciella rutor. Dessa används för att ge skannern information om anpassning, rotation och vridning av koden så att den kan vara säker på att tolka informationen korrekt.

QR-ringar

Fördelen med denna uppbyggnad är att QR-koder kan skannas mycket snabbt från flera vinklar. De kan också lagra en hel del information på ett riktigt litet område. Den verkliga potentialen för QR-koder kom när någon kom på att nästan alla har en potentiell skanner i fickan. Varje mobiltelefon med en kamera och grundläggande webbfunktioner kan enkelt läsa och reagera på QR-koder!

Är QR-koder lätta att använda?

QR-koder är helt klart lätta att använda för den person som skapar dem, men hur ser det ut från användarens perspektiv? Detta är en fråga som ofta är uppe till debatt.

Om du pratar med någon som använder QR-koder i sin marknadsföring så låter processen enkel: det är bara att ta upp telefonen och skanna koden! Det kan inte bli enklare eller hur? Men om du pratar med någon som inte är ett stort fan av QR-koder kan du höra helt andra åsikter. Enligt motståndarna är processen mycket mer komplex:

  1. Ta upp din telefon ur fickan.
  2. Sök efter din telefons inbyggda QR-kodavläsare (Oj, det fanns visst ingen).
  3. Sök efter QR-kod-appen du laddade ned en gång – appen du inte kommer ihåg vad den heter.
  4. Upptäck att du tog bort appen för hundra år sen eftersom du aldrig använde den. Gå till din appstore, sök efter en ny QR-kod-app och ladda ned den.
  5. Ta en paus och lugna ned dig medan appen installeras.
  6. Starta appen och vänta en stund på att kameran ska initieras.
  7. Håll upp telefonen mot QR-koden.
  8. Vänta på att webbläsaren ska starta och att sidan ska laddas.
  9. Sådär! En webbsida. Mycket enklare än att skriva in webbadressen, eller hur?

Nu är ovanstående lista en smula överdriven, men användarupplevelsen när det gäller att skanna qr-koder kan möjligen uppfattas som allt annat än snabb och bekväm. Sanningen är att om man frågar tio personer vad de tycker om QR-koder, kommer förmodligen några svara att det är en helt onödig hype.

Skannar någon QR-koderna?

Enligt rapporten “9 Things to Know About Consumer Behavior and QR Codes“, som släpptes i januari 2012 så hade 79% av de tillfrågade har aldrig hört talas om en QR-kod, men när de visade en bild av en kod hävdade 81% av de svarande att de hade sett en förut.

Betyder detta att det är meningslöst att använda QR-koder? -Nej, inte direkt. I samma rapport sa också hälften av alla smartphoneägare att de skannat en QR-kod, och 70% av de svarande hävdade att det var en enkel process. Vidare sade 41% av de tillfrågade att QR-koder var användbara, 42% hade blandade känslor och 18% sade att de inte var användbara.

Uttalanden som ”ingen använder QR-koder” verkar vara långt ifrån sanna. Så länge som din målgrupp är smartphoneägare, finns det en god chans att de både vet vad QR-koder är och är väl förtrogna med hur man använder dem.

Att tänka på när du använder QR-koder

Se gärna denna video innan du läsare vidare (25 förslag på användningsområden för QR-koder).

Ge användare ett alternativ

Om du inte dramatiskt vill begränsa antalet personer som kan komma åt informationen som finns i QR-koden, se då till att du har ett alternativ. Skriv en webbadress under eller bredvid koden.

Mobilanpassa innehållet

Ha alltid i åtanke att praktiskt taget alla människor som skannar din QR-kod kommer att göra det med en mobiltelefon. Om koden leder till en webbplats som är optimerad att användas endast av datorer så har du misslyckats. Se till att innehållet är anpassat för en liten skärm och använd inte Flash eller andra icke-mobil-vänliga tekniker.

Kreativitet lönar sig

Gör folk nyfikna! Då QR-koder dyker upp på fler och fler platser så blir de också lättare ignorerade, precis som banners på nätet som i stort sett är osynliga för besökarna på en webbplats. Fundera verkligen igenom hur du ska presentera QR-koden. Hur kan du fånga publikens uppmärksamhet och verkligen få dem att skanna koden?

Sätt upp tydliga mål

Att få folk att skanna din QR-kod är en imponerande bedrift, men om du inte använder den möjligheten klokt är det ett stort fett slöseri med tid. Om du får en miljon skanningar men inte lyckas utbilda eller uppmuntra besökarna till ytterligare åtgärder har du inte uppnått någonting. Att exempelvis få besökarna att engagera sig hos er på olika sociala medier är ett mål som kan löna sig på lång sikt.

Gör det smart

Kolla in WTF QR Codes för att se hur ofta tekniken används på rent ut sagt idiotiska sätt. Tänk igenom din QR-kod-strategi ordentligt.

Läs mer om hur QR-koder kan användas för att knyta ihop online- och offlinemarknadsföring på annonsmixen.se – en smart tjänst från SEOTREE.

Här kan du skapa din egen QR-kod enkelt.

Huvudsaklig källa: Designshack.

Önskar er en framgångsrik QR-kodning!

Fredrik Olsson
SEOTREE
fredrik@seotree.se

Fredrik Olsson - VD på SEOTREE

Fördelar kunder upplever med att handla via internet

Share on TwitterSubmit to StumbleUponDigg This

Fördelar med att handla via internet

Kunder upplever ofta att internethandel har följande fördelar jämfört med att handla i en fysisk butik:

Tillgängligheten är bättre jämfört med att handla i en vanlig affär

  • Det är snabbt och smidigt att göra en beställning.
  • Det är (förhoppningsvis) en snabb och smidig leverans av produkterna.
  • Kunden behöver inte resa för att fysiskt besöka butiken som man måste för att besöka en vanlig affär.
  • Det finns ofta ett större utbud i e-butiken än i den fysiska butiken.
  • Det är ofta ett lägre pris på produkterna i en e-butik, vilket exempelvis kan bero på att företaget slipper dyra lokalhyror för en butik med centralt läge och utbetalning av löner för den personal som ska sköta om butiken.

Övriga fördelar en kund kan uppleva med att handla i en e-butik

Kortfattat kan man kalla dessa fördelar för bekvämligheten att handla. Dessa fördelar är inte lika avgörande för att en kund ska välja att handla på nätet i stället för i en fysisk butik, men kan helt klart användas som argument i marknadsföringen för din e-butik.

  • Kunden ges möjlighet att prova varor som t.ex. kläder i sitt eget hem.
  • Kunden slipper trängas med andra i en butik.
  • Kunden kan få hemleverans.
  • Kunden ges möjlighet att handla varor som inte finns på den lokala orten eller i landet där man bor.
  • Det är tidsbesparande för kunden.
  • Kunden kan sitta hemifrån och handla på vilka tider den vill. Din e-butik kan hålla öppet även på helger och nätter.
  • Kunden får möjlighet att läsa andras omdömen om varorna.

Företag som säljer sina produkter eller tjänster på nätet kan helt klart vinna på att ta vara på informationen om vilka fördelar konsumenter upplever med att handla på internet, optimera och integrera dessa fördelar i sin e-handel och på detta sätt bidra till att göra kunderna ännu nöjdare och göra dem till återkommande kunder.

Läs även: Nackdelar som kunder kan uppleva med att handla på nätet.

Hälsningar
Fredrik Olsson
SEOTREE
fredrik@seotree.se

Fredrik Olsson - VD på SEOTREE
 
 
 
 
 
 
 

Vad är Pinterest och hur man använder det till marknadsföring

Share on TwitterSubmit to StumbleUponDigg This

Vad är Pinterest och hur kan företag använda det?

Pinterest logotyp

Pinterest är ett socialt media som växer så det knakar. Det har redan miljontals dagliga användare. Här lägger folk upp bilder för att inspirera andra. Man kan pinna en bild från vilken webbsajt som helst när man är ute och surfar.

Pinterest installeras i webbläsaren så att man enkelt kan pinna och dela en bild på någon av sina anslagstavlor inne på Pinterest. Man kan repinna och gilla andras foton.

Pinna en bild på Pinterest

Många kopplar sina Pinterestkonton med Facebook och Twitter och här kan man definitivt nå en stor marknad om man bara tänker på några saker. Jag ska ge er lite tips för att komma igång med er marknadsföring på Pinterest.

  • Först så bör du lista ut om du som företag bör finnas där.
  • Pinterest handlar inte enbart om att dela saker och är inte bara ett nytt socialt media. Än så länge är det en ganska specifik grupp av människor som ”pinnar”. Det är människor som vill bli inspirerade och de som vill dela med sig av inspiration till likasinnade människor. Låt oss kalla dem kreativa människor, inspiratörer och stilbildare. Om ditt varumärke handlar om livsstil (inredning, mat, trädgård, resor etc.) så är Pinterest ett självklart val för din marknadsföring. Om du däremot säljer träplugg eller brandvarnare kan det bli svårare att fånga medlemmars intresse.

    En introduktionsfilm till Pinterest (På engelska).
    Se gärna denna innan du läser vidare nedan.

    Vad ska jag börja med på Pinterest?

  • Ladda upp vackra foton på produkterna
  • Lägg upp bilder som är proffsigt fotograferade. Ljusa och luftiga bilder som är väl komponerade ger din produkt det intryck den förtjänar. Att bara kasta upp lite gamla bilder tagna i dåligt ljus och av dålig kvalitet kan vara sämre för ditt varumärke än att inte synas där alls.

    Exempel på produkter på Pinterest

  • Lägg till priser till dina produktfoton
  • För en del besökare på Pinterest kanske inte priset är av nån betydelse, men de flesta vill nog veta vad produkten kostar innan de köper den. Lägg till prisinformation i bildens ”description”. Min åsikt är att man inte ska lägga in priset i själva bilden för det kan anses för ”säljigt” och förstör även helhetsintrycket av bilden. När du väljer att mata in ett pris till en bild så kan du även skriva in en länk till din egen webbsajt. Bilder med pris och länk hamnar automatiskt under sektionen ”Gifts”.

  • Organisera dina bilder
  • Skapa anslagstavlor med intressanta och helst unika namn som är talande för just den produktkategori du vill marknadsföra. Försök att sticka ut! På Pinterest så får boards med originella namn oftast fler följare.

  • Skillnaden på repin och like
  • En repin är värd mer än en like. Sträva alltid efter att besökare ska repinna i stället för att gilla dina bilder.Pinterest liten logo En repin betyder att någon har tagit upp ditt innehåll i en av sina egna mappar, gjort dem synliga för sina följare och nu alltså är säljare av din produkt (och de tar inte ut någon provision).

  • Ägna mest tid åt att inte sälja
  • Om allt du ägnar dig åt på Pinterest är att sälja så kommer folk förmodligen inte bli intresserade av din profil. Tillämpa den klassiska 80/20-regeln! Det vill säga, ägna 80% av tiden åt att repinna bilder från andra användare och skriva in användbar information, och ägna 20% av tiden till att sälja.

  • Samla in kundinformation
  • På Pinterest precis som på alla andra sociala medier diskuterar och kommenterar människor nya händelser, produkter etc. När du släpper en produkt på Pinterest så kommer folk att kommentera eller pinna den. Vad är det de säger? Säger de att din produkt är bra eller att den kan bli bättre? Eller säger de kanske att den inte alls är något att ha? Det här är viktig information som du normalt får betala för att få reda på. Ta till dig och använd denna information på ett kreativt sätt.

  • Engagera dig i andra användare på Pinterest
  • När folk börjar följa dig, gilla dina grejer och repinna så gör samma sak för dem. Försök att hitta deras egna verk med snygga foton och branda dem ihop med dina egna produkter i dina anslagstavlor. Detta kan bli början på ett mycket givande samarbete.

  • Anordna en tävling!
  • Tävlingar brukar alltid engagera människor. Till exempel skulle du kunna uppmana andra på Pinterest att pinna 10 saker från din profil, eller uppmana folk att ta ett foto av dem själva med sin favoritprodukt från ditt företag och sedan pinna fotot. En tänkbar vinst för det bästa fotot kan vara en värdecheck i din butik.

    Om du inte redan finns på Pinterest så kan du ansöka om en inbjudan till Pinterest här. Oftast får du en inbjudan inom 24 timmar.

    Önskar er en trevlig och vinstgivande pinning!

    Fredrik Olsson
    SEOTREE
    fredrik@seotree.se

    Fredrik Olsson - VD på SEOTREE

Grundläggande färgpsykologi på nätet

Share on TwitterSubmit to StumbleUponDigg This

Färgpsykologi – hur det kan tillämpas på webben

Vilka färger som finns på en väl utformad och framgångsrik webbsajt har oftast inte kommit dit av en ren slump.

Genom att lära sig lite grundläggande färgpsykologi kan du rikta sidan mot en speciell målgrupp och få fram ditt budskap mer kraftfullt. Här kommer lite kortfattad information om färgpsykologi på webben.

GULT. Optimistiskt och ungdomligt. Kan användas för att locka folk som bara är ute och tittar runt till spontanköp.

RÖTT. Utstrålar energi. Ökar hjärtfrekvensen och betyder att det är brådskande. Lämpligt vid exempelvis slutreor.

BLÅTT. Inger en känsla av trygghet och säkerhet. En vanlig och lämplig färg för banker och större bolag på nätet.

GRÖNT. Associeras med välstånd. Grön är den färg som kräver minst av ögat. Är ”skönast” för ögat. Använd för att skapa en lugn stämning på webbsidan.

ORANGE. Ofta kallad en aggressiv färg. Uppmanar till handling, t.ex. köpa, prenumerera eller sälja.

ROSA. Romantiskt och feminint. Används mycket ofta med framgång vid marknadsföring av produkter till kvinnor och flickor.

SVART. – Som egentligen inte är en färg. Kraftfullt och elegant. Bra val när man ska marknadsföra lyxartiklar.

LILA. Förknippas ofta med lugn och återhämtning. Ses ofta i nätbutiker som säljer skönhetsartiklar.

Vill du veta mer om vad man kan tänka på när man utformar en webbplats?
Läs då gärna om användbarhet och gränssnittsdesign på webben.

Nackdelar som kunder kan uppleva med att handla på internet.

Share on TwitterSubmit to StumbleUponDigg This

Nackdelar som kunder kan uppleva med att handla på nätet.
Ha dessa i åtanke och förbättra din e-butik därefter.

Kan en webbutik förebygga de nackdelar som konsumenter ser med att handla på internet, så kan de istället åtgärdas/kompenseras och leda till konkurrensfördelar och nöjda kunder.
Följande nackdelar kan kunden känna att ett köp på nätet innebär. Lyckas du avlägsna/minimera några av dessa problem för besökaren så har du kommit en bra bit på vägen till succén för din e-butik.

Problem − Kunden inte har möjlighet att känna och se på produkten som i verkligheten.
Lösning – Ge kunden möjlighet att se en större bild och se produkten ur olika vinklar. Ha gärna med bild eller video när produkten används av en person. Ha med detaljerad information eller innehållsförteckning om produkten.

Problem − Kunden saknar den personliga kontakt med en säljare som man får i en vanlig affär.
Lösning – Se till att det alltid är lätt att kontakta företaget och ställa frågor och få svar, var man än befinner sig i e-butiken. Kanske ett formulär på sidan där du hela tiden ser telefonnummer och gärna där du kan chatta med kundtjänst. Ha en tydlig sökruta som kopplas till en frågor- och svardatabas.

Problem − Kunden upplever det krångligt om man behöver returnera det man köpt, till exempel
om det är fel vara som har levererats eller om varan inte passar.
Lösning – Se till att det inte är krångligt. Erbjud portofri retur och gå tydligt ut med denna information innan köpet slutförs.

Problem − Kunskap saknas för att kunna handla på Internet.
Lösning – Tydlighet. Låt aldrig ett köp vara mer är tre klick bort. Låt kunden se exakt var i processen den befinner sig.

Problem − Många känner sig osäkra hur konsumentskyddet är vid e-handel samt lagar om
ångerrätt.
Lösning – Var tydlig med att ni följer konsumentverkets och EUs lagar och regler, och gör även detta i verkligheten. Länka till konsumentverkets hemsida.

Problem − Vissa typer av varor passar inte för e-handel eller är svåra att få tag på.
Lösning – Vissa varor lämpar sig bättre än andra på nätet. Men se i alla fall till att synas på nätet med hjälp av sökmotoroptimering och annonsering på bland annat Google och på Sociala medier. De flesta konsumenter söker information på nätet inför ett köp i en fysisk butik.

Problem − Butikens hemsida är för dålig eller också är företaget för svårt att få kontakt med, vilket kan medföra att kunden känner sig osäker och därmed avstår från att handla.
Lösning – Ett färgval som är trevligt för ögat och en luftig och passande typografisk utformning ökar chanserna för att besökaren ska stanna kvar. Tydliga menyer och knappar är viktigt. Tänk åter igen på att ett köp inte ska vara längre än tre klick bort samt att telefonnummer och ett kontaktformulär ska synas tydligt var kunden än befinner sig i processen.

Problem − Det kan tillkomma extraavgifter vid e-handel som till exempel leverans- och
expeditionsavgift som jämnar ut en eventuell prisfördel för
webbutiken jämfört med vanlig butik.
Lösning – Erbjud portofritt alternativ vid köp av mindre skrymmande produkter. Var tydlig med avgifter som tillkommer och motivera deras existens.

Problem − Kunden känner osäkerhet om betalning samt sekretess sköts på ett säkert sätt på
webbplatsen.
Lösning – Ha tydlig information om betalningssätt och sekretessen. Visa tydligt att ni följer personuppgiftslagen.

Har du några tankar om inlägget, fler idéer om vad en kund kan uppleva som negativt med att handla på nätet, eller hur man kan skapa mervärde för kunden genom att handa i din e-butik gentemot att gå ut på stan och handla produkten, skriv då gärna en kommentar nedan!

Läs även: fördelar som kunder kan uppleva med att handla på nätet.

Kontakta gärna mig när du behöver hjälp med att nå större framgång med din näthandel. Jag arbetar även med internetmarknadsföring på Olssons i Helsingborg.

Hälsningar
Fredrik Olsson
SEOTREE
fredrik@seotree.se

Fredrik Olsson - kan det mesta om nackdelar att handla på nätet



Kategorier


250x250

Bloggar vi följer

Smashing Magazine
Mashable
SEOMOZ Blog

ReelSEO