Nackdelar som kunder kan uppleva med att handla på internet.

Share on TwitterSubmit to StumbleUponDigg This

Nackdelar som kunder kan uppleva med att handla på nätet.
Ha dessa i åtanke och förbättra din e-butik därefter.

Kan en webbutik förebygga de nackdelar som konsumenter ser med att handla på internet, så kan de istället åtgärdas/kompenseras och leda till konkurrensfördelar och nöjda kunder.
Följande nackdelar kan kunden känna att ett köp på nätet innebär. Lyckas du avlägsna/minimera några av dessa problem för besökaren så har du kommit en bra bit på vägen till succén för din e-butik.

Problem − Kunden inte har möjlighet att känna och se på produkten som i verkligheten.
Lösning – Ge kunden möjlighet att se en större bild och se produkten ur olika vinklar. Ha gärna med bild eller video när produkten används av en person. Ha med detaljerad information eller innehållsförteckning om produkten.

Problem − Kunden saknar den personliga kontakt med en säljare som man får i en vanlig affär.
Lösning – Se till att det alltid är lätt att kontakta företaget och ställa frågor och få svar, var man än befinner sig i e-butiken. Kanske ett formulär på sidan där du hela tiden ser telefonnummer och gärna där du kan chatta med kundtjänst. Ha en tydlig sökruta som kopplas till en frågor- och svardatabas.

Problem − Kunden upplever det krångligt om man behöver returnera det man köpt, till exempel
om det är fel vara som har levererats eller om varan inte passar.
Lösning – Se till att det inte är krångligt. Erbjud portofri retur och gå tydligt ut med denna information innan köpet slutförs.

Problem − Kunskap saknas för att kunna handla på Internet.
Lösning – Tydlighet. Låt aldrig ett köp vara mer är tre klick bort. Låt kunden se exakt var i processen den befinner sig.

Problem − Många känner sig osäkra hur konsumentskyddet är vid e-handel samt lagar om
ångerrätt.
Lösning – Var tydlig med att ni följer konsumentverkets och EUs lagar och regler, och gör även detta i verkligheten. Länka till konsumentverkets hemsida.

Problem − Vissa typer av varor passar inte för e-handel eller är svåra att få tag på.
Lösning – Vissa varor lämpar sig bättre än andra på nätet. Men se i alla fall till att synas på nätet med hjälp av sökmotoroptimering och annonsering på bland annat Google och på Sociala medier. De flesta konsumenter söker information på nätet inför ett köp i en fysisk butik.

Problem − Butikens hemsida är för dålig eller också är företaget för svårt att få kontakt med, vilket kan medföra att kunden känner sig osäker och därmed avstår från att handla.
Lösning – Ett färgval som är trevligt för ögat och en luftig och passande typografisk utformning ökar chanserna för att besökaren ska stanna kvar. Tydliga menyer och knappar är viktigt. Tänk åter igen på att ett köp inte ska vara längre än tre klick bort samt att telefonnummer och ett kontaktformulär ska synas tydligt var kunden än befinner sig i processen.

Problem − Det kan tillkomma extraavgifter vid e-handel som till exempel leverans- och
expeditionsavgift som jämnar ut en eventuell prisfördel för
webbutiken jämfört med vanlig butik.
Lösning – Erbjud portofritt alternativ vid köp av mindre skrymmande produkter. Var tydlig med avgifter som tillkommer och motivera deras existens.

Problem − Kunden känner osäkerhet om betalning samt sekretess sköts på ett säkert sätt på
webbplatsen.
Lösning – Ha tydlig information om betalningssätt och sekretessen. Visa tydligt att ni följer personuppgiftslagen.

Har du några tankar om inlägget, fler idéer om vad en kund kan uppleva som negativt med att handla på nätet, eller hur man kan skapa mervärde för kunden genom att handa i din e-butik gentemot att gå ut på stan och handla produkten, skriv då gärna en kommentar nedan!

Läs även: fördelar som kunder kan uppleva med att handla på nätet.

Kontakta gärna mig när du behöver hjälp med att nå större framgång med din näthandel. Jag arbetar även med internetmarknadsföring på Olssons i Helsingborg.

Hälsningar
Fredrik Olsson
SEOTREE
fredrik@seotree.se

Fredrik Olsson - kan det mesta om nackdelar att handla på nätet

Posted in E-handel



Kategorier

250x250

Bloggar vi följer

Smashing Magazine
Mashable
SEOMOZ Blog
ReelSEO